15 d’abril del 2016

Les TIC'S en Ed. Artística


La relació entre l'estudi del món de la imatge i les TIC’s i la seua influència en l'àmbit artístic.

La gran importància que ha adquirit el llenguatge audiovisual dins dels ensenyaments artístics, fa de les TIC’s unes excel·lents eines per a l'estudi de la imatge. Les anomenades Noves Tecnologies obrin multitud de possibilitats en aquest camp gràcies al desenvolupament de la Web 2.0 i a l'existència materials multimèdia que han ampliat enormement les possibilitats dels docents. En aquest context destaca la labor dels diferents museus que en els últims anys han realitzat un gran esforç per digitalitzar els seus continguts i crear noves eines pedagògiques. Un altre aspecte a tenir en compte en la didàctica de la imatge és la propietat intel·lectual o els drets d'autor, que en l'àmbit educatiu en ocasions pot resultar molt restrictiu a l'hora de crear materials educatius, sorgint com a alternativa les llicències *Creative *Commons.


En l'actualitat, i en gran manera a causa de la proliferació de recursos multimèdia i l'evolució de les TIC’s, la imatge és un element present contínuament en la vida quotidiana i especialment important en l'àmbit de l'educació. Per açò adquireix especial importància que s'ensenye a través de l'educació primària i secundària a interpretar tots els missatges visuals que els alumnes reben constantment i amb el temps també a saber produir-los.

En aquest aspecte resulta molt encertada, al meu judici, l'opinió de Mª Jesús Agra, Adriana Gewerc i Eulogio Pernas (2001): 

“Entenem per llenguatge visual aquell que es relaciona amb la capacitat de veure, aprendre i sentir el valor dels elements visuals i de les relacions que entre ells s'estableixen com a part fonamental de la cultura visual i de l'experiència estètica. Enfront de l'aparició d'una nova dinàmica cultural caracteritzada per la generalització de l'ús de la imatge i la dinàmica publicitària, els plans d'estudi segueixen restant rellevància a la cultura de la imatge”. 
Aquestos professors parlen de la necessitat d'una nova alfabetització que ens permeta interpretar correctament les noves regles *hipertextuales de la imatge que combinen diferents formes de llegir: orals, visuals, musicals, audiovisuals, telemàtics, etc.

Jason Ohler (2003) incideix també en la importància de l'educació visual, ja que “l'ambient multimèdia en la xarxa, així com molt del que experimentem a través dels nostres computadors, fa necessari que els alumnes pensen i es comuniquen com a dissenyadors i com a artistes”, afirma que l'art deuria ser el quart pilar bàsic del currículum, juntament amb l'escriptura, la lectura i l'aritmètica, ocupant un lloc central en aquest ja que l'idioma de l'art està adquirint un lloc prioritari en la nostra cultura, no obstant açò la societat encara no s'ha *percatado d'açò. Per açò l'estudi de l'art i la imatge en general hauria de ser obligatori per a qualsevol alumne: “els que no generen art com a mitjà de vida, ho van a utilitzar, administrar, interpretar o van a interactuar amb ell de maneres que simplement no existien fa 10 anys.”

Al meu entendre existeix un problema d'associació en l'educació actual referida al camp de la imatge, existeixen ja matèries a través de les quals es podria alfabetitzar als nostres alumnes per a comprendre tots els missatges visuals que reben: Ed. Plàstica i Visual, Imatge i expressió o Comunicació Audiovisual, entre elles. No obstant açò les administracions i fins i tot alguns docents segueixen sense percebre la importància d'aquestes matèries dins del currículum i associant-les més aviat a l'aprenentatge de certes tècniques o l'adquisició de certes destreses manuals, abans que a la interpretació dels llenguatges visuals. Parafrasejant de nou a *Ohler (2003), “és freqüent que el públic en general no veja l'art com alguna cosa tangencial, senzill o no gaire rellevant per al món del treball i la preparació per a la ciutadania” no obstant açò, el creixent món d'Internet i multimèdia aporten cada dia major importància al món de les imatges.

Les TIC’s proporcionen infinitat de possibilitats i eines al servei del món de la imatge, ens permeten l'edició d'imatges de forma digital amb programes com *Photoshop o *PhotoStudio per a crear i modificar produccions artístiques; *Freehand i Il·lustrador per a dibuixos i dissenys de cartells i fullets; *Autocad i *CadStd per al dibuix de plànols; *Canvas i *Strata per al treball de les 3 dimensions, etc. A més d'una infinitat de recursos multimèdia que permeten editar imatges o fabricar-les a la manera d'est o un altre artista, permetent a voltes resultats molt satisfactoris.

L'ús de la tecnologia dins del camp de les arts visuals pot ser molt útil ja que permet a l'alumne experimentar amb materials digitals evitant així el cost elevat d'alguns materials: olis, llenços, aquarel·les, etc. De manera que l'alumne puga comprovar els resultats de l'ús d'una o una altra tècnica artística sobre la pantalla.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada